Hoe omgaan met de generatiekloof op de werkvloer?
Omdat we allemaal langer zullen moeten werken, zal het aantal verschillende generaties dat tegelijk op de werkvloer aanwezig is, ook toenemen.
Het laten samenwerken van deze diverse leeftijdsgroepen wordt dan ook een grote uitdaging voor bedrijven. Naast de grote verschillen in ervaring en kennis, zijn ook de zienswijzen en de drijfveren van deze generaties niet altijd dezelfde.
Het gebrekkig verenigen van deze leeftijdscategorieën zal leiden tot energie- en motivatieverlies bij werknemers. Wie er wél in slaagt om de verschillende generaties te laten samenwerken, kan zorgen voor een extra meerwaarde.
In dit blogartikel geven we je enkele tips mee om in te spelen op de generatiediversiteit op de werkvloer, en dus zo de generatiekloof te dichten
Welke generaties werken samen?
De wettelijke pensioenleeftijd wordt vanaf 2030 verhoogd naar de leeftijd van 67 jaar. Dit betekent dat we momenteel (maar voornamelijk in de toekomst) te maken zullen hebben met grofweg vier verschillende generaties op de werkvloer.
Babyboomers (1945-1960)
Babyboomers groeiden op in tijden van een economische welvaart, en voor hen was het na hun opleiding makkelijk om een baan te vinden.
Deze generatie hecht veel belang aan financiële zekerheid en een vaste baan. Babyboomers zijn ervan overtuigd om hard te werken en loyaal te blijven aan hun werkgever.
Generatie X (1961 – 1980)
Generatie X had, in tegenstelling tot de generatie van babyboomers, meer moeite om een plek op de arbeidsmarkt te veroveren. Veel afgestudeerden konden geen baan vinden.
Hierdoor ontwikkelde deze generatie een zelfredzame no-nonsense mentaliteit. Generatie X wilt zelfstandig werken en houd van directe, open communicatie.
Millennials (1981 – 2000)
Millennials zijn opgegroeid ten tijde van de digitale revolutie. Dit maakt dat millennials getraind om niet al te veel waarde te hechten aan vaststaande feiten. Elke dag kwam er namelijk wel iets nieuws op de markt om het leven te vergemakkelijken.
Deze generatie is opgevoed met het idee dat als ze hun best doen, alles haalbaar is. Om die reden ervaren millennials veel prestatiedruk op het werk. Tot slot geeft deze generatie minder om status en geld & meer om zingeving.
Generatie Z (2001 – 2012)
Deze generatie zet stilaan voorzichtig haar eerste stapjes op de werkvloer. Generatie Z is de eerste generatie die zich geen leven meer zonder internet kan voorstellen.
Ze gebruiken het internet doorgaans vanaf jonge leeftijd en weten goed met technologie en sociale media om te gaan. Deze generatie wil zoveel mogelijk verschillende ervaringen opdoen, waardoor de dikwijls aanzien worden als jobhoppers.
Hoe ga je om met deze generatiekloof?
#1 Houd rekening met de verschillende waarden & normen van generaties
Iedere generatie heeft verschillende waarden, normen en visies. Wanneer deze waarden onder druk komen te staan, kan dit leiden tot een conflict. Het is dan ook belangrijk als werkgever om de verschillende waarden en normen van je werknemersgroepen te erkennen.
Babyboomers halen bijvoorbeeld hun energie uit samenwerken en resultaat behalen, terwijl generatie X graag zelfstandig een beslissing neemt. Millennials streven dan weer naar creativiteit en flexibiliteit. Een goede balans tussen werk en privé is voor hen dikwijls prioritair.
Belangrijk: generatie X leeft om te werken, net zoals babyboomers dat doen. Generatie Z werkt dan weer om te leven, idem dito voor millennials. Babyboomers zijn van nature loyale werknemers, en zullen hun werkgever niet snel verlaten. Bij de laatste twee generaties betaalt flexibiliteit zich dan weer terug in loyaliteit.
#2 Begrijp de verschillende werkstijlen van generaties
Niet alleen de waarden en normen, maar ook de werkstijlen tussen de verschillende generaties verschillen. Zowel babyboomers, als generatie X houden niet van micromanagement. Babyboomers voelen zich ervaren genoeg en generatie X neemt het liefst haar beslissingen zelf.
Millennials en generatie Z daarentegen, krijgen dan weer wel graag gedetailleerde instructies. Deze generaties hunkeren in hun eerste werkervaring naar gerichte commando’s en lopen soms wat verloren wanneer ze te veel vrijheid krijgen.
#3 Bundel de krachten van verschillende generaties
De levenservaring van je werknemers kan je niet veranderen. Wat je wél kan doen is leren om de krachten van deze verschillende leeftijdsgroepen te bundelen.
De oudere garde (babyboomers en generatie X) beschikt over tonnen ervaring, terwijl de jongere garde (millennials en generatie Z) over de kracht beschikt om dit op een digitale manier in de wereld te zetten.
Tip: maak van babyboom- of generatie X werknemers een mentor, en voorzie traineeships voor de jongere garde.
Beide leeftijdsgroepen kunnen van elkaar leren. Jongere werknemers kunnen de kennis en ervaring van hun oudere collega’s goed gebruiken, terwijl deze laatsten op hun beurt dan weer kunnen rekenen op de digitale knowhow van dit jong geweld.
Besluit
Een bedrijf of team aansturen loopt niet altijd van een leien dakje. Zeker niet, wanneer je team is samengesteld uit medewerkers van verschillende generaties.
Door de verschillen in generaties in te zetten op hun sterktes, help je jezelf al een heel eind opweg om de kloof tussen werknemers te dichten en te gaan voor optimaal resultaat.
Heb je als werkgever ondersteuning nodig bij dit proces? Dan zijn wij je partner-in-crime. Je kan ons vrijblijvend contacteren voor meer informatie. Ons team van 12 experts ondersteunt jouw onderneming graag op vlak van team- en organisatieontwikkeling.