Skip links

Hoe win je als werkgever de War For Talent?

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is het lastiger dan ooit om talentvolle medewerkers te vinden. De hoge nood aan getalenteerde professionals en het uiterst beperkt aanbod ervan op de arbeidsmarkt, zorgt voor spanningen.  

Nieuwe kandidaat-werknemers worden logischerwijs ook steeds mondiger en eisen meer van hun werkgever. Aantrekkelijke loonpakketten, doorgroeimogelijkheden en een uitnodigende bedrijfscultuur staan allemaal hoog op het verlanglijstje van kandidaten. 

Wil je als bedrijf talent vinden en daarna – uiteraard – binden? Dan ben je aan het juiste adres. In dit blogartikel geven we je namelijk enkele tips en tricks mee om waardig te kunnen meestrijden in de war for talent. 

War for talent: talent vinden 

Er gaapt een kwalitatieve en kwantitatieve kloof tussen vraag en aanbod van talent op de arbeidsmarkt. Aan de hand van deze drie simpele, maar effectieve tips laat je dit talent niet door je vingers glippen. 

talent vinden

#1 Werk aan je employer branding

Bouwen aan een sterk werkgeversmerk is van cruciaal belang om talenten te strikken‎. Elk bedrijf heeft een manier nodig om op te vallen tussen de concurrentie. 

Wanneer je wil rekruteren is dat niet anders. Bouw je aan een mooi marketingverhaal, dan zet je jezelf als werkgever sterk in de markt. De bedrijfscultuur van je onderneming staat hierbij centraal. 

Het doel van employer branding is om een voorkeurspositie te verkrijgen. Je wilt als werkgever top of mind zijn bij talentvolle werknemers. Dit doe je door als bedrijf authentiek uit de hoek te komen. 

Je bedrijf in de arbeidsmarkt zetten, doe je echter niet enkel door je bedrijfscultuur te communiceren. Employer branding doe je vooral door het te zijn. Verkoop geen gebakken lucht, practice what you preach. 

Informele elementen, zoals mond-tot-mond reclame, vormen dan ook een belangrijk onderdeel van je employer branding. De wijze waarop werknemers, leveranciers en klanten over je bedrijf vertellen, bepaalt veel. 

employer branding

Onder andere Wouter Torfs blinkt hierin uit. Hij is het levende bewijs dat inspirerend leiderschap een positieve invloed kan hebben op zowel het interne als externe imago van je bedrijf. Dat vertaalt zich uiteindelijk ook in een sterker merk.

Zijn bedrijf werd in 2019 voor de zoveelste keer op rij uitgeroepen tot beste werkplek van België.  Sterker nog: in 2016 won hij een award in de speciale categorie rond employer branding. Hoe Wouter Torfs dat doet? Zijn strategie is om zijn mensen centraal te plaatsen. 

Wouter Torfs beseft als geen ander dat het succes van zijn bedrijf staat en valt bij de prestaties van zijn medewerkers, en dat deze prestaties worden bepaald door het algemeen welzijnsgevoel op de werkvloer. 

#2 Biedt een flexibel loonpakket aan (cafetariaplan) 

Aan de hand van een cafetariaplan flexibiliseer je een deel van het loonpakket en geef je werknemers meer inspraak. Denk hierbij aan extra vakantiedagen, opleidingskeuzes, pensioensparen of een kleinere bedrijfswagen.

In tijden van arbeidskrapte is het dan ook belangrijk om in te spelen op deze vraag naar flexibiliteit. Het zorgt er namelijk voor dat je wordt beschouwd als een interessante werkgever op de arbeidsmarkt.

Door in te spelen op de individuele noden van werknemers, word je aanzien als een aantrekkelijk bedrijf. Uit een bevraging van Acerta bij meer dan 1700 Belgische werknemers bleek namelijk dat 70% zélf zijn loonpakket wil samenstellen.

Kun je deze wens niet bewerkstelligen? Dan snijd je als werkgever in je eigen vel. Wil je dat mensen zich binden aan jouw bedrijf, dan is een flexibel loonpakket van cruciaal belang. 

#3 Verfijn je selectieprocedure 

Het is belangrijk om je selectieprocedure te finetunen. Concreet betekent dit: minder interviewrondes, een snelle terugkoppeling & een no-nonsense aanpak. 

Wil je talent aantrekken? Verminder dan het aantal interviewrondes. De doorlooptijd van een sollicitatieproces wordt door werkzoekenden namelijk als te lang ervaren. 

Dat blijkt uit een recent onderzoek van Glassdoor. Ongeveer 82% van de ondervraagden willen dat de sollicitatieprocedure minder dan een maand duurt. 

40% hoopt zelfs dat het binnen een week kan, terwijl op de dag van vandaag een sollicitatieprocedure gemiddeld nog steeds zo’n 25 dagen in beslag neemt. 

Des te meer interviewrondes, des te langer je de sollicitant op vrije voeten laat lopen. De kans dat je kandidaat wordt weggekaapt in de tussentijd, is dan ook groot. Zorg als werkgever daarom voor een snelle en efficiënte procedure.

sollicitatiegesprek

Zorg ook steeds voor een snelle terugkoppeling. Een trage reactietijd kan ervoor zorgen dat sollicitanten afhaken, omdat ze in de tussentijd een andere aanbieding hebben gekregen. 

Daarnaast kunnen sollicitanten hun interesse verliezen in je aanbieding, omdat je onvoldoende daadkrachtig overkomt. 

Zorg tot slot voor een no-nonsense aanpak. De huidige werknemers in dienst, zijn in feite je beste rekruteerders. Treed als manager zelf eens op de voorgrond. 

Het is namelijk effectiever om het eerste aanspreekpunt te laten komen van een aanwervende manager die zijn achtergrond en passie voor de sector deelt. 

Je maakt de sollicitant hier ongetwijfeld een stuk warmer mee, dan wanneer je het sollicitatiegesprek laat afnemen door een HR-medewerker. 

War for talent: talent binden 

In de war for talent gaat het niet alleen om nieuw talent aantrekken, maar ook om ervaren medewerkers aan boord houden. In dat opzicht is aandacht voor het welzijn van je medewerkers cruciaal. 

#1 Geef je werknemers flexibiliteit & vrijheid

Wees niet het bedrijf met vaste werktijden, prikklokken of vastomlijnde functieomschrijvingen. Met name de nieuwe generaties die op de arbeidsmarkt treden, knappen hierop af. 

Kom in de plaats daarvan als bedrijf tegemoet aan de veranderende werkvraag. Van telewerk tot flexibele uurroosters; zorg voor een aanpak op maat. Je geeft werknemers hiermee een gevoel van vrijheid, en dat wordt ongetwijfeld geapprecieerd. 

#2 Bewaar de work-life balans van je werknemers 

Door de work-life balans van je werknemers te bewaren, creëer je meer gelukkige werknemers. Gelukkige werknemers zijn niet alleen productiever, maar ook minder snel geneigd om te denken dat het gras groener is aan de overkant. 

Steeds meer werknemers, zowel oude als jonge, geloven dat werkgevers een actieve rol moeten spelen in het verminderen van de hoeveelheid stress in hun leven. 

Aandacht voor de work-life balance verschilt sterk van bedrijf tot bedrijf. Sommige bedrijven bieden kinderopvang. Andere organisaties zetten dan weer eerder in op trainingen rond well-being. 

work-life balance

Hoe dan ook; initiatieven zoals flexibele werkuren, een verbetering van de werkomgeving en de introductie van welzijnsvoorzieningen hebben het vermogen om de werkomgeving aantrekkelijker te maken voor grote talenten. 

Wanneer je als werkgever voldoende inspanningen levert en aandacht hebt voor de work-life balance van je werknemers, zullen deze talenten je ook trouw blijven en hoef je niet te vrezen voor het verlies ervan. 

#3 Geef je werknemers de kans om zichzelf te ontplooien

Binnen de war for talent is het belangrijk om het talent van je huidige team maximaal te benutten en verder te helpen ontwikkelen. Dit kan door hen te scholen in de moderne vaardigheden die vandaag ontzettend belangrijk zijn.

Wil je talent binnen boord houden? Creëer dan een cultuur van voortdurend leren en veranderen & laat je werknemers met de organisatie meegroeien. Toptalent wordt namelijk graag scherp gehouden. 

Tip: laat je team hun talenten zelf ontdekken aan de hand van een TaPas coachingssessie.

Besluit 

Dikwijls lijkt het alsof de war for talent enkel draait om nieuw toptalent binnen te halen, maar in feite gaat het veel verder dan dat. 

Ook het behoud en de ontwikkeling van het talent dat je al in huis hebt, is van cruciaal belang in deze strijd. 

Heb je als werkgever ondersteuning nodig bij dit proces? Dan zijn wij je partner-in-crime. Je kan ons vrijblijvend contacteren voor meer informatie. Ons team van 12 experts ondersteunt jouw onderneming graag op vlak van team- en organisatieontwikkeling.

Leave a comment

Name*

Website

Comment